Με συνέπεια και Ανεξάρτητο λόγο Κινούμαστε Δυναμικά

Για ένα Απαλλαγμένο απο κομματικές εξαρτήσεις ΟΕΕ

Για την Αναβάθμιση της Οικονομικής Επιστήμης

Για Επαγελματική Αξιοπρέπεια

Οι προτάσεις του ΟΕΕ για το φορολογικό νομοσχέδιο

Ε Λ Λ Η Ν Ι Κ Η    Δ Η Μ Ο Κ Ρ A Τ Ι Α

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

3ης Σεπτεμβρίου 36, Τ.Κ.10432 Αθήνα, τηλ. 2105202250, 260, 270, fax 2105229167

Διεύθυνση    : Μελετών και Δραστηριοτήτων             Αθήνα, 25/07/2007

Τμήμα          : Επαγγελματιών Προβλημάτων             Αρ. πρωτ.: Φ4-2552  

                  

ΠΡΟΣ           : Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών

                      Υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών

                       κύριο Αντώνη Μπέζα 

ΘΕΜΑ: «Προτάσεις Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος επί του Σχεδίου Νόμου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής».

Ύστερα από την μελέτη του σχεδίου νόμου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, σημειώνουμε:

 

1.       Ο χρόνος διαβούλευσης με τους φορείς ήταν περιορισμένος. Θεωρούμε ότι τόσο σημαντικά νομοσχέδια πρέπει να διατίθενται, ειδικά σε καλοκαιρινές περιόδους, για διαβούλευση τουλάχιστον ενός μήνα.

2.       Το πρόβλημα της φοροδιαφυγής και γενικότερα της φορολογικής πολιτικής αποτελεί τεράστιο εθνικό θέμα το οποίο απαιτεί συνολικότερη παρέμβαση και μάλιστα στην κατεύθυνση δημιουργίας φορολογικής συνείδησης στα πλαίσια ενός φορολογικού συστήματος που θα υπηρετεί τη βασική αρχή «ο καθένας να εισφέρει ανάλογα με τη φοροδοτική του ικανότητα».

3.       Το Φορολογικό σύστημα θα πρέπει να είναι σταθερό με απλούς και ξεκάθαρους κανόνες δίκαιης φορολόγησης οι οποίοι θα είναι γνωστοί εκ των προτέρων ώστε να αποφεύγονται τόσο η  πληθώρα ερμηνευτικών εγκυκλίων όσο και η διεξαγωγή φορολογικών ελέγχων με αντικειμενικά κριτήρια.

4.       Το φορολογικό σύστημα θα πρέπει να στηρίζεται σε ένα κεντρικό πληροφοριακό μηχανογραφικό κέντρο από το οποίο θα ξεκινούν και στο οποίο θα καταλήγουν ηλεκτρονικά όλες οι υπηρεσίες, ώστε αφενός να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία και αφετέρου να δημιουργηθεί δημοσιονομικό όφελος.

5.       Ειδικότερα επί του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου θεωρούμε θετικό ότι προτείνεται η συγκρότηση Συμβουλίου για την αντιμετώπιση του προβλήματος αλλά και τον εκσυγχρονισμό της Φορολογικής και Τελωνειακής Νομοθεσίας στο οποίο θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών αλλά και των φορέων που αναφέρονται στο άρθρο 2 του Νομοσχεδίου.

 

Σχετικά με τα επιμέρους άρθρα του νομοσχεδίου τα σημεία που κατά την γνώμη μας χρήζουν βελτίωσης είναι τα εξής:     

Άρθρο 4 του σχεδίου Νόμου που αφορά στα κίνητρα εθελοντικής συμμόρφωσης.

Εκτιμούμε ότι οι ρυθμίσεις που αναφέρονται στο σχέδιο νόμου θα πρέπει ν’ αφορούν και τον επιτηδευματία ο οποίος επιλέγει οικειοθελώς να παρουσιαστεί και να τακτοποιήσει τις φορολογικές του υποχρεώσεις και παραλήψεις.

Άρθρο 5 του σχεδίου Νόμου που αφορά στις ρυθμίσεις για τους νέους επιτηδευματίες.

Προτείνουμε παράλληλα με τις ρυθμίσεις που αναφέρονται στο Σχέδιο Νόμου ειδική ρύθμιση ώστε, οι επιχειρήσεις για τις τρεις πρώτες χρήσεις λειτουργίας τους να απολαμβάνουν το αφορολόγητο επί των κερδών τους.

 

Άρθρα 6 & 7 που αφορούν στα κίνητρα για την αποκάλυψη φαινόμενων παραβατικής συμπεριφοράς.

Μολονότι είμαστε σύμφωνοι στο ότι ο επιτηδευματίας πρέπει να προστατεύεται από φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς των υπαλλήλων των φορολογικών ή τελωνειακών αρχών, διατηρούμε επιφύλαξη σχετικά με την λογική των κινήτρων αυτών και αντ’ αυτού προτείνουμε τα εξής:

 

Την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει η νέα τεχνολογία. Τούτο είναι δυνατόν να επιτευχθεί όταν στο τέλος κάθε περιόδου υποχρεωθεί κάθε επιχείρηση, μαζί με την υποβολή του ΦΠΑ, να υποβάλει και στοιχεία σχετικά με την κίνηση πελατών και προμηθευτών, που αφορούν στην συγκεκριμένη περίοδο.

Οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, μέσα από την επεξεργασία των στοιχείων αυτών θα έχουν την δυνατότητα να εντοπίζουν, σύντομα και πριν  περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα, το οποίο επιφέρει δυσβάστακτα πρόστιμα και επιβαρύνσεις στις επιχειρήσεις, την τυχόν κυκλοφορία πλαστών και εικονικών στοιχείων άρα και την ασυνέπεια στην απόδοση των φόρων και του ΦΠΑ. Οι διασταυρώσεις αυτές είναι δυνατόν να εφαρμοστούνμέσα από τις διαδικτυακές πύλες του Υπουργείου Οικονομικών, αφού προηγουμένως οι επιχειρήσεις δηλώσουν το ονοματεπώνυμο του Λογιστή – Φοροτεχνικού, που για λογαριασμό τους θα υποβάλλει ηλεκτρονικά τα παραπάνω στοιχεία και εφόσον γίνει ηλεκτρονική σύνδεση του Μητρώου Λογιστών Φοροτεχνικών του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών.

Ο ελεγκτής χωρίς να υποβάλλεται σε χρονοβόρες διαδικασίες, ελέγχει αν εφαρμόζει η επιχείρηση την υπάρχουσα νομοθεσία, αφού με την χρήση της τεχνολογίας έχει σε σημαντικό βαθμό ελεγχθεί η διακίνηση και η ακρίβεια των συναλλαγών.

Με το τέλος κάθε χρήσης και μετά από επεξεργασία των υποβαλλόμενων στοιχείων κάθε επιχείρησης, θα μπορούσαν κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων να θεωρηθούν για τις συγκεκριμένες περιόδους Φορολογικά Ελεγμένες- Κλεισμένες. 

Άρθρο 8 του σχεδίου Νόμου, που αφορά στις εκπτώσεις των Δαπανών από το εισόδημα του φορολογουμένου.

Προτείνεται να συμπεριληφθούν στις υπάρχουσες δαπάνες προς έκπτωση και αυτές που αφορούν ιδιαίτερα μαθήματα, φροντιστήρια, κέντρα διασκέδασης, αμοιβές καλλιτεχνών και γραφεία κηδειών, αλλά και οι δαπάνες που αφορούν στην δια βίου εκπαίδευση  των μισθωτών όπως σεμινάρια, βιβλία, μεταπτυχιακά κ.λ.π.  Επίσης προτείνουμε οι τόκοι δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας να εκπίπτουν στο σύνολό τους από το εισόδημα των εργαζομένων.

Άρθρο 9 του σχεδίου Νόμου, που αφορά στην κωδικοποίηση των δαπανών των επιχειρήσεων.

Επιπροσθέτως των υπαρχουσών ρυθμίσεων του σχεδίου Νόμου, με τις οποίες συμφωνούμε, προτείνουμε:

1.     Την αύξηση του ορίου εκπιπτόμενης δαπάνης των δώρων σε πελάτες, αντιπροσώπους, ειδικούς επιστήμονες κλπ., και συγκεκριμένα να υπάρχει ποσοστιαία έκπτωση μέχρι του 1% επί του συνολικού τζίρου της επιχείρησης.

2.     Έκπτωση του συνολικού ποσού των εξόδων διανυκτέρευσης και φιλοξενίας στα αναφερόμενα στην προηγούμενη παράγραφο πρόσωπα, ακόμα και όταν το ξενοδοχείο βρίσκεται εκτός χωρικής αρμοδιότητας του Δήμου που είναι εγκατεστημένη η έδρα η υποκατάστημα της επιχείρησης, σε περιπτώσεις που αυτό κρίνεται αναγκαίο (συμμετοχή σε εκθέσεις-συνέδρια, μη ύπαρξη ξενοδοχειακής μονάδας στην περιοχή κλπ).

Άρθρο 11 του σχεδίου Νόμου, που αφορά στην ρύθμιση θεμάτων προσωπικού των ΔΟΥ.

Υπάρχει πράγματι ανάγκη καθορισμού κριτηρίων, προσόντων, διαδικασίας και οργάνων αξιολόγησης, και αυτός πρέπει να γίνει με νομοθετική ρύθμιση όπου να ορίζει και επανακαθορίζει τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις κρίσεως του προσωπικού.

1.     Προϋπόθεση για να γίνει κάποιος ελεγκτής σε ελεγκτικό κέντρο να είναι η τεκμηρίωση της προγενέστερης του εκπαίδευσης και να αξιολογείται για τις γνώσεις του αυτές.

2.     Η κατάρτιση των ελεγκτών να είναι περισσότερο σφαιρική έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν καλύτερα στις περιπτώσεις μικτών επιχειρήσεων. 

3.     Επιπλέον το χρονικό όριο των δύο τετραετιών ως ανώτατο όριο θητείας για κάθε ελεγκτή, είναι έξω από κάθε λογική οργάνωσης μίας υπηρεσίας. Το Υπουργείο, θα πρέπει να φροντίζει για την εκπαίδευση, κατάρτιση και διαρκή ενημέρωση των στελεχών του με στόχο την μακροπρόθεσμη ανταπόδοση στην υπηρεσία. Όταν λοιπόν κάποιος ελεγκτής θα έχει αποκτήσει την απαραίτητη εμπειρία που απαιτεί η θέση θα είναι υποχρεωμένος εκ του νόμου να παραιτηθεί από τα καθήκοντα αυτά, κάτι το οποίο αφενός υποχρεώνει την υπηρεσία να χρησιμοποιήσει στέλεχος με λιγότερη εμπειρία στην συγκεκριμένη θέση και αφετέρου αντιτίθεται στον σκοπό της μακροπρόθεσμης εκπαίδευσης που προαναφέρθηκε.

Άρθρο 14 του σχεδίου Νόμου, που αφορά στην εργασία συνταξιούχων υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.

Προτείνεται το διάστημα μη παροχής υπηρεσιών αντί για ένα (1) να είναι πέντε (5) έτη και να αφορά αποκλειστικά Λογιστικές και Φορολογικές υπηρεσίες με την μορφή του Ελεύθερου Επαγγελματία ή με σχέση Εξηρτημένης Εργασίας.   

 

Άρθρο 18 του σχεδίου Νόμου, που αφορά στην έκδοση του εγχειριδίου.

Επιπροσθέτως στις ήδη υπάρχουσες ρυθμίσεις προτείνεται το συγκεκριμένο εγχειρίδιο να διατίθεται και στο διαδίκτυο.

Τέλος σημειώνουμε ότι στο νομοσχέδιο αυτό θα πρέπει να γίνει πρόβλεψη για την εκπροσώπηση του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας στην επιτροπή της Λογιστικής Τυποποίησης (ΕΛΤΕ), γεγονός που αποτελεί δέσμευση της Πολιτείας προς τον φορέα μας.

Ο Πρόεδρος του Ο.Ε.Ε.

Παρασκευάς Μ. Γιαννόπουλος

 


Σχολιάστε εδώ

για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε


x

Τι θέλετε να αναζητήσετε;